India (on a budget), 2013

Dit keer zijn we heel erg lui geweest, hebben geen zin gehad om zelf bus- en treinkaartjes te regelen en hebben ons ingeschreven voor de “India on a Budget” reis van Shoestring. En daar hebben we geen spijt van gehad. Leuke route met een hoop afwisseling en reizen met het openbaar vervoer, enorm veel gezien in een relatief korte tijd (Shoestring folder “India on a Budget”). Als we op eigen houtje gereisd zouden hebben hadden we bij een enkel hotel nog even verder gezocht. We hadden nog 14 reisgenoten en een Indiase reisbegeleider, Digvijay Shekhawat, die we Digi mochten noemen, en dat hebben we dan ook maar gedaan. Digi behoort tot de Warrior kaste, op Bramanen na de hoogste kaste. Hij eet vlees en drinkt alcohol en dat is nodig om moed en een waas voor je ogen te verkrijgen om te kunnen doden. Gelukkig hebben we dat niet meegemaakt. In zijn dorp moeten de mensen voor hem knielen en zijn voeten kussen; daarom verblijft hij liever in Jaipur. Het eerste wat hij gaat doen als hij ooit in Nederland komt, is een politieagent omkopen, dat werkt in India en in de rest van de wereld dus waarom niet in Nederland.
Volgens Digi is het een goede groep geweest, de eerste Nederlandse groep die niet als groep op pad ging maar op bestemming in groepjes zijn weg zocht, de eerste nederlandse groep waarmee hij geen ziekenhuizen behoefde te bezoeken en de eerste Nederlandse groep waarin geen sprake is geweest van ruzie. Zelf hebben we de groep ook als zeer prettig ervaren.

IMG_1974 (Small)

De route
We hebben een kleine route verandering doorgevoerd. Marleen wordt erg blij als ze een in de natuur levend lid van de kattenfamilie kan bekijken en had ontdekt dat het Ranthambore National Park binnen bereik lag en een goede mogelijkheid bood om, met een beetje geluk, in het wild levende tijgers te bekijken. Vanuit Agra zijn we dus niet naar Jaipur gereisd maar naar het park en hebben daar een middag- en ochtend safari gedaan . Vier andere leden van de groep wilden deze ervaring met ons delen en zijn meegeweest. Zelfs deze afwijking van de groepsreis is geheel geregeld door Digi, nadat we hem op hoogte brachten van ons plan vond hij dit een uitstekend idee en bood aan om het voor ons te regelen, hetgeen hij geweldig heeft gedaan. Vanuit het park zijn we vervolgens naar Jaipur gereisd.

route

New Delhi

New Delhi is in 1912 door de Britten gesticht om als nieuwe hoofdstad van Brits-Indië te fungeren. De stad was officieel gereed in 1929 en werd in 1931 als hoofdstad in gebruik genomen. Doordat New Delhi een planmatig aangelegde Britse stad is, heeft de stad een opvallend Brits-koloniaal uiterlijk; dit in tegenstelling tot het veel grotere en oudere Delhi.

Om te aclimatiseren hebben we het rustig aan gedaan en hebben alleen New Delhi bezocht; oud Delhi komt aan het einde van de reis wel aan de beurt. We hebben de India gate bezocht en zijn op zoek gegaan naar het huis waar Mahatma Ghandi de laatste 144 dagen van zijn leven heeft doorgebracht, Gandhi Smriti, en waar hij in de tuin is doodgeschoten. Helaas was het huis deze dag niet geopend. Vervolgens in het Lodipark een paar uur besteed aan het bestuderen van de roofvogels, papagaaien en de tombes.

IMG_1022 (Small)Trein naar Shimla

De treinrit naar Shimla toe was bijzonder. vanaf Delhi met een “normale” trein in ongeveer 2 uur naar Kalka en daarna 6 uur in een “Toy treintje” op een smalspoorbaan 2000 meter omhoog de Himalaya in met een maximale snelheid van 40 km per uur, vele tunnels en prachtige vergezichten. Super! (uitzending Railaway)

Shimla, ooit onder het engelse bewind de zomerhoofdstad van India, ligt op hoogte in de Himalaya waardoor de temperatuur, zeker in de zomer, zeer aangenaam is. Wij waren er in de winter, het was koud. ’s Nachts vroor het, overdag was het aangenaam. De hotelkamer was niet voorzien van verwarming en de dekens en lakens kregen een onvoldoende; resultaat we hebben het 2 nachten erg koud gehad, hebben zelfs met kleding inclusief fleecevest in bed gelegen.

Shimla

Als de zon doorbreekt en de stralen ongestoord Shimla kunnen bereiken wordt het overdag al snel aangenaam in Shimla. De stad heeft een autovrije winkelstraat “The Mall”, die hebben we inclusief de smalle marktstraatjes wel enkele keren afgelopen. Overal zijn er lekkere snacks te koop die je in Nederland niet snel tegenkomt; heerlijk.IMG_1102 (Small)

Aan het einde van de Mall begint de wandeling naar de Hanuman tempel. Het is een leuke niet te zware wandeling door het bos naar de top van de berg die boven de stad uitsteekt. Pas wel op voor de vervelende apen (Makaken) die uit zijn op diefstal van alles wat je maar los bij je hebt, bij Henry werd zijn zonnebril van zijn hoofd gerukt #@%@#!#. Toevallig lopen er dan mannetjes rond met zakjes nootjes waartegen de apen de gestolen waar kunnen inleveren; natuurlijk zijn ze niet afgericht.IMG_1095 (Small)

We hebben Shimla per openbare bus verlaten. gezien onze eigen ervaringen met bussen in deze landen, meestal vechten om een plaats te bemachtigen, waren we benieuwd hoe Digi met groep aan boord van een openbare bus zou komen. Maar dat was reuze gemakkelijk, je zorgt er gewoon voor dat je als eerste op het busstation bent of je maakt dealtjes met de buschauffeurs, dat ze eerst de groep bij het hotel komen ophalen en daarna pas hun route gaan starten.

Dharamsala-McLeod Ganj

Dharamsala is bekend omdat de Dalai lama, de geestelijke leider van Tibet, hier resideert. Toen de Dalai Lama Tenzin Gyatso na de opstand in Tibet van 1959 uit Tibet vluchtte, werd Dharamsala door de Indiase premier Jawaharlal Nehru aangewezen als locatie voor de Tibetaanse regering in ballingschap. Sindsdien wonen er vele duizenden Tibetaanse vluchtelingen, voornamelijk in de nederzetting McLeod Ganj, ook wel Boven Dharamsala genoemd, en daar was ons hotel ook gelegen. De stad wordt in de volksmond Klein Lhasa genoemd. De Dalai Lama zou in februari lezingen houden in Dharamsala maar op doktersadvies waren deze afgezegd. We hebben nog geprobeerd op audientie te gaan, hij schijnt dol op Nederlanders te zijn, maar het waren helaas zijn meditatiedagen.
Een groot gedeelte van het jaar schijnt het in McLeod Ganj te regenen, en dat deed het ook toen wij er waren en het was er ook nog eens koud. Gelukkig waren de mensen en het Tibetaanse eten hartverwarmend.

Amritsar (poel van nectar)

De Gouden Tempel is een oase van rust, vrij van verkeer, maar het trekt wel veel bezoekers. In het complex wordt de gehele dag door gereciteert uit het heilige boek van de Sikhs. Het boek wordt tentoongesteld in het heiligdom van de tempel, de Hari Mandir,  wat in het midden ligt van de “vijver” die Amrit Sarovar (poel van nectar) wordt genoemd. En daar dankt de stad dan weer haar naam aan.

Het is heerlijk om hier een paar uur te verpozen. Je wordt aangesproken door de vriendelijke Sikhs, een van India’s meest opvallende religieuze groeperingen. Sikhs hebben de beste ingrediënten van het Hindoeïsme en de Islam verenigd in één geloof. Ze zijn herkenbaar aan vijf zogenaamde ‘kakkars’, waarvan de ongeschoren baard, het ongeknipte haar en het zwaard om het middel de bekendste zijn.

In het complex is ook een grote keuken waar meer dan 17000 maaltijden per dag bereidt worden (rijst met curry en nan) die gratis verstrekt worden aan de gelovigen en bezoekers.

Rishikesh

Rishikesh is beroemd geworden in het westen doordat de Beatles hier een tijd gebivakkeerd hebben in de Maharishi Mahesh Yogi’s ashram. Voor de Indiase bevolking is Rishikesh beroemd omdat de heiligste rivier van India, de Ganges, bij Rishikesh uit de Himalaya komt. De stad trekt daardoor jaarlijks duizenden pelgrims, het is het beginpunt van de “Char Dham Yatra” (vier heilige tempels tocht). In een van de tempels langs de rivier wordt dagelijks bij zonsondergang het Ganga Aarti ritueel uitgevoerd waarbij vuur aan de rivier wordt geofferd.

Rishikesh is tevens bekend als de hoofdstad van de Yoga. De stad staat vol met Yogacentrums en Ashrams waar de toeristen yoga kunnen beoefenen.IMG_1398

Agra

De reis naar Agra verliep niet zoals gepland. We zijn ongeveer 6 uur ’s ochtends per Riksja richting Haridwar vertrokken (ongeveer 1 uur) waar we om half 8 de trein naar Agra zouden nemen. Maar helaas; deze trein is in verband met een staking nooit aangekomen. Vervolgens zijn we met taxi’s vertrokken. wat een treinreis van een paar uur zou zijn, is een autorit van een hele dag geworden, zeker nadat we op het platteland verdwaald waren. In het donker zijn we aangekomen.

De toeristen bezoeken Agra met maar 1 doel: de Taj Mahal. Voor details: Taj Mahal

We hebben in Agra  een hele dag een motor riksja met chauffeur gehuurd (250 roepies). Als eerste zijn we ’s ochtends naar de overkant van de rivier gereden om van daaruit een eerste blik op de de Taj Mahal  te werpen.  De lucht was niet helemaal helder en de rivier stond jammer genoeg ook niet geheel vol met water, maar toch ….. het blijft indrukwekkend. Op de terugweg hebben we de tombe van Itimad ud-Daulah bezocht. De tombe is gebouwd tussen 1622 en 1628, dus eerder dan de Taj Mahal. De Taj Mahal lijkt op deze tombe maar is veel groter. Vandaar dat deze tombe de bijnaam “Baby Taj” heeft gekregen. Vervolgens hebben we het rode fort, de markt en de grote moskee bezocht. De Tal Mahal hebben we als laatste gedurende de zonsondergang bezocht.

Ranthambore National Park

Met een door Digi geregelde auto met chauffeur zijn we naar het Rathambore National Park vertrokken om hopelijk de tijger in het wild te gaan zien. We zijn daar ’s middags aangekomen en hebben 2 safari’s gemaakt; 1 x tegen de avond en 1x in de ochtend. We hebben overnacht in een resort net buiten het park.

De safari’s hebben we gemaakt in een truck met open bovenkant waar ongeveer 20 personen in passen. De prive jeeps waren allen volgeboekt. Tijdens beide safari’s hebben we een tijger gezien en dat is echt indrukwekkend, wat een prachtige poezen zijn het.  Dat het niet vanzelfsprekend is dat je een tijger ziet hoorden we later, er zijn mensen die ze niet te zien hebben gekregen.

Jaipur

2 gedachten over “India (on a budget), 2013

1. José Peeks

Hallo,

Leuk verslag hebben jullie gemaakt. Zou het ook mogelijk zijn om de rest te mogen lezen?
    Ik ben van plan om volgend jaar deze reis te gaan maken en ben erg nieuwsgierig naar de rest van jullie verslag.

Groet van José Peeks

Reageren
    • Henry Auteur van dit bericht:

Hallo Jose,
      Dat hebben we nog niet, zijn we nog niet aan toe gekomen. Maar we kunnen je wel zeggen dat wij het een mooie en leuke reis vonden.